Allsång i Midgård

Det finns en sak som jag älskar lite speciellt, som får mitt nördhjärta att slå hårt; personer som tar egna initiativ och gör något härligt nördigt med sin favoritfandom. Nu pratar jag främst inte om fanfictions, utan mer om fanproduktioner så som Born of Hope eller som denna tjej, vars Youtubekanal jag precis hittade;

Karliene Reynolds heter hon visst och hon verkar dels tycka om att göra jättevackra AU- och crossover fanvideos – men även att skriva text och musik till filmer/tv-serier hon tycker om och sjunga in dessa låtar. Eller, som i videon nedan, där hon har skrivit musik och sjungit in en av mina favoritstycken från Tolkiens böcker, sjungen av Galadriel när brödraskapet lämnar Lothlorien.

”I sang of leaves, of leaves of gold, and leaves of gold there grew:
Of wind I sang, a wind there came and in the branches blew.
Beyond the Sun, beyond the Moon, the foam was on the Sea,
And by the strand of Ilmarin there grew a golden Tree.
Beneath the stars of Ever-eve in Eldamar it shone,
In Eldamar beside the walls of Elven Tirion.
There long the golden leaves have grown upon the branching years,
While here beyond the Sundering Seas now fall the Elven-tears.
O Lórien! The Winter comes, the bare and leafless Day;
The leaves are falling in the stream, the River flows away.
O Lórien! Too long I have dwelt upon this Hither Shore
And in a fading crown have twined the golden elanor.
But if of ships I now should sing, what ship would come to me,
What ship would bear me ever back across so wide a Sea?

Pssst! Hon har även skrivit text och sjungit in en låt om Game of Thrones!

Och när vi nu pratar om ”A Song of Ice and Fire”. Får jag bjuda på Rains of Castamere, sjungen av Douglas Harrison? Jag får dock obehagskänslor instinktivt varje gång jag hör den.. och det är inte bara för att Tywin Lannister spetsar barn på spjut.


Jag önskar här med en version av Bilbos sånger; The Road Goes Ever On och den som Frodo sjunger i Bree.

One thought on “Allsång i Midgård

  1. Pingback: The drawing of the five | Book me up!

Kommentera

