Potpurri v.39

Lite saker som har hänt under min frånvaro;

1. Jag har insett att tv-serier så som CSI ger en väldigt felaktig bild av slag mot huvudet. Såg häromdagen ett avsnitt av serien där en tonårsflicka fick ett slag mot bakhuvudet, flydde ut i en korridor direkt och väl ute bland människor (max 2-3 minuter efter slaget) föll ihop död pga epiduralblödning. Enligt vad jag har lärt mig så kan det ta flera timmar innan man ens får symptom av epidurala och subdurala blödningar. Så såvida inget annat skadats i slaget (vilket inte var fallet, bara en blödning) vet jag inte om det är möjligt för en fungerande människa – alltså någon som inte redan påvisar att hjärnan har tagit skada – att bara dö knall och fall. (Anledningen till att man dör av hjärnblödningar är ju oftast för att det höga trycket trycker till hjärnstammens andningscentrum så att man slutar andas).

2. HBO har släppt en überkort teaser för andra säsongen av Game of Thrones, som är så kort att den inte ens är värd namnet teaser. Har luskat fram att det är Stannis Baratheon (Stephen Dillane) som talar. Verkar som att R’hollor-tillbedjarnas ”The Night is Dark and Full of Terrors” är årets tagline, på samma sätt som ”Winter is Coming” var förra årets.

3. Min historia om hur jag, under en uppsats där vi skulle analysera ”Den gamle och havet”, jämförde Santiagos kamp att få upp ”fisken” med impotens har blivit en riktig succéhistoria. Själv så känner jag mig lite dum. För medan andra verkar tycka att det är ett jätteroligt skämt så var mitt 16-åriga jag faktiskt seriös i sin analys.

Kommentera

