Fantasyhöst: Mio, min Mio av Astrid Lindgren (1954)

När jag var liten så älskade jag Astrid Lindgrens böcker och noveller – och ännu mer filmatiseringarna av dessa. Jag läste om Emil, Pippi, Madicken, Lotta och barnen i Bullerbyn, men ingen av dem nådde fram till mig på samma sätt som tre lite mer speciella barn; Bo Vilhelm Olsson, Karl Lejonhjärta och Ronja Rövardotter… och vem kunde tvivla på att jag skulle växa upp och älska fantasy när man ser vilka favoriter jag hade som liten?

Då de flesta har hört talas om ”Mio, min Mio” så skriver jag ingen närmre presentation av boken. Eller jag kan sammanfatta det så här;9-åriga Bo Vilhelm Olsson bor hos tant Edla och farbror Sixten i Stockholm och längtar efter ett ställe där han får vara som han vill och där han har en pappa som älskar honom. Vips så dyker det upp en ande och säger att han är prins Mio av Landet i Fjärran och tar med honom till pappa Kungen. Bo/Mio stormtrivs i Landet i Fjärran, men borta vid horisonten hotar ett mörker; Riddare Kato i Landet Utanför.

Jag mindes ”Mio, min Mio” som mycket längre, men det är klart: jag som sju-åttaåring hade lite andra kriterier på vad som är en lång bok mot vad jag har idag. Med sina knappt 100-sidor så är Mio en riktig lättviktare jämfört med kolossen ”A Feast for Crows” som står bredvid i bokhyllan.

Jag gillar sagokänslan som finns över ”Mio, min Mio”. Både älskar och stör mig på hur Jum-Jum upprepar samma mening genom hela boken och hur Mios pappa inte verkar säga något mer än boktiteln om och om igen. Samtidigt så blir det en härlig känsla av det hela, lite utav en återberättad saga, ni vet – där fisken/bocken/trollet/anden alltid ger samma svar.

Under läsningen så väcktes tankar som jag aldrig har funderat på i samband med ”Mio, min Mio” tidigare. Händer det på riktigt eller är det bara en dröm, en lek? Ett sätt för Bo Vilhelm Olsson att slippa tänka på att han är föräldralös och bor hemma hos Edla & Sixten som aldrig blir nöjd med honom? Tänker främst på det att alla de som Bo Vilhelm stött på, de som var vänliga mot honom och som han tyckte om i Stockholm – de hittas i nya roller i Landet i Fjärran. Vi har Mios pappa som beter sig precis som Benkes pappa, vi har Jum-Jum som både liknar Benke och tar hans plats och så har vi Jum-Jums mamma som är tant Lundin i fruktaffären.

Är det så att anden som dök upp såg Bo/Mios innersta önskan och besvarade den? Eller – är det på riktigt, så riktigt som det nu kan bli en fantasyberättelse?

Det jag vet är att ”Mio, min Mio” kanske inte var exakt som jag mindes den, då Jum-Jum i mitt huvud mer hade den roll som Sam har i hans och Frodos relation (det är den där bilden av Christian Bale som kliver mellan Katos soldater och Mio i filmen som spökar), men Astrid Lindgren kan verkligen skriva sagor, det är en sak som är säker. Mysigt och nostalgiskt.

Antalet likheter med Härskarringen: Brunnen som viskar i natten/Galadriels brunn, Brödet som mättar all hunger, osynlighets mantlar, det mörka tornet, en prins/hob och hans trädgårdsmästares son på väg ut för att krossa ondskan, tornet som rasar när ondskan är krossad.

Måste även passa på att säga att jag är inte överdrivet förtjust i det här omslaget och tycker mer om Ilon Wiklunds originalomslag. Det här känns lite dussinfantasy. Kan även meddela att nollningen är slut och att jag kommer att återuppta mitt bloggande och läsande så snart som jag har hunnit lära mig alla strukturer i hjärnan, ligger lite efter.

4 thoughts on “Fantasyhöst: Mio, min Mio av Astrid Lindgren (1954)

  1. Fick hem den igår, var också jätteöverraskad att den var så kort!
    Men ska läsas till min bokcirkel när nollningen är klar och hade då bara nån vecka på mig att läsa ut den, så då är det ju bra att den är kort 😛

    • Den tar inte särskilt lång tid att läsa! Det var därför jag valde att läsa den just nu, tar bara en kort stund och är ett välkommet avbrott från nerver och hjärnhinnor 😀

  2. Pingback: The drawing of the five | Book me up!

Kommentera

