Inför Game of Thrones S02

Jag är så pepp på den andra säsongen av Game of Thrones att jag inte förstår varför jag var tvungen att se första säsongen direkt den kom ut. Seriöst, om jag hade väntat till typ.. november så hade det inte varit så farligt, men nu så har jag ju 8 månaders väntetid kvar.

En liten tröst är ju att det snart lär börja komma foton på skådespelarna som castats till roller i andra säsongen och det finns ingen som jag ser fram emot att få se ett foto på så mycket som Natalie Dormer.

Åh, Natalie. Jag är lite halvt förälskad i henne och hennes utstrålning – inte bara för att hon spelar min älskade Anne Boleyn – och tror att hon kommer att göra en superbra Margaery Tyrell. Ska vara intressant att se hur de utvecklar Margaery då de nu har castat en snart 30-åring i vad som, i alla fall i ”A Clash of Kings”, är en liten och betydligt yngre karaktär. Tror i så fall att de även kommer att casta Mace Tyrell och the Queen of Thorns och ge Tyrell-familjen lite kött på benen inför kommande säsonger.

Har strukturerat upp castingen så här långt med lite kommentarer, uppdelat efter POV-karaktär.

Jon: Hittills så är Gilly (Hannah Murray från Skins) och Craster (Robert Pugh) castade till scenerna utanför the Wall, men där tycker jag att många karaktärer saknas. Viktigast av dessa är Ygritte, Rattleshirt och Quorin Halfhand. Ingen av dem går väl att undvara? Jag har ingen direkt åsikt om de två manliga karaktärerna, men tycker att det är viktigt att de hittar rätt skådespelerska till Ygritte. Måste ha kemi med Kit Harington!

Daenerys: I Daenerys kapitel av historien så verkar det som att de snart är uppe i komplett casting – om de nu inte ska ta och casta Strong Belwas. Vi har Quaithe of the Shadow (Laura Predalska), Pyat Pree (Ian Hanmore) och Xaro Xhoan Daxos (Nonso Anozi).

Theon: Theons pappa, Balon Greyjoy (Patrick Malahide), har blivit castad, men det verkar inte som att vi har särskilt många andra från Iron Islands. Minst en av Theons farbröder borde ju dyka upp. Dock så har vi ju fått Asha, numera Yara, Greyjoy (Gemma Whelan). Förstår varför de bytte – Osha och Asha är ju onekligen lika – men varför Yara? Tycker att förslaget att hon skulle fått heta Ashara var mycket bättre – särskilt som Ashara Dayne figurerar i böckerna och det då får lite förankring i böckerna.
Just ja! Vi har ju även fått Dagmer Cleftjaw (Ralph Ineson).

Davos:  I rollen som Davos så ser vi Liam Cunningham. Här verkar castingen i stort sett komplett. Jag gissar att Shireen inte kommer att dyka upp och säkerligen inte all av Davos söner, så med Stannis Baratheon (Stephen Dillane), Melisandre (Carice van Houten), Maester Cressen (Oliver Ford Davies), Salladhor Saan (Lucian Msamati) och Mathos Seaworth (Kerr Logan) verkar det inte finnas så mycket att tillägga. Kanske att de slänger in en Edric Storm – eller så nöjer de sig med 2 Robert-oäktingar i serien – de tog ju bort Mya Stone från första säsongen.

Bran: Jag har hört ryktas om att Meera och Jojen Reed inte kommer att dyka upp i tv-serien utan att Osha istället kommer att ta deras roll, så jag förväntar mig inte att de kommer att castas. Däremot så borde ju Reek få vara med.

Catelyn: Jag gissar att Margaery Tyrell räknas till hennes POV, då Catelyn är den enda POV-karaktären som ser Margaery under ”A Clash of Kings”, men som sagt så gissar jag att de kommer att ge Tyrells mer plats i serien. Är väldigt nöjd över castingen av Brienne of Tarth (Gwendoline Christie) – men mindre nöjd med att de helt verkar ha tagit bort hela Tully-släkten. Hoster och Edmure är ju måsten, i alla fall Edmure Tully, men då de har tagit bort alla delar som utspelar sig i Riverrun i första säsongen och helt utelämnat the Blackfish. Oona Chaplin har ju blivit castad som en Jeyne – som jag tror är Jeyne Westerling.

Tyrion: Podrick Payne (Daniel Portman) och Hallyne (Roy Dotrice) är den enda jag kommer på nu som har blivit castade, sedan så är det bara en massa obekanta roller. En Sara Holland är castad som prostituerad i andra säsongen och jag gissar att hon kommer att hålla till i King’s Landing. Karl Davies har en roll som Alton Lannister – kanske ett annat namn för Cleos Frey, kanske en i Jaimes resque party, kanske en av dem som sitter fängslade i Riverrun, who knows.

Arya: Här verkar det ha gått framåt och de flesta karaktärerna verkar redan vara castade. Roose Bolton (Michael McElhatton), Rorge (Andy Beckwith), Biter (Gerard Jordan) och Jaqen H´gar (Tom Wlaschiha) är redan castade, så de jag väntar på nu är Raff the Sweetling/Pollivander/The Tickler (gissar att de bara väljer en av dem) och Vargo Hoat, så är nog skaran full.

Sansa: Vi behöver en Dontos! (och fler scener med Sandor Clegane!!!)

Har jag missat någon som har blivit castad eller någon viktig roll som behöver fyllas? Vad tycker ni om valen av skådespelare? Någon ni är särskilt nöjd/onöjd med?

3 thoughts on “Inför Game of Thrones S02

  1. Bra att Ygritte har blivit castad för ett tag sen. Väntar dock fortfarande på att Reed syskonen ska bli castade. Hoppas också fortfarande på att de kommer att casta Rhaegar! (du vet scenen i ”The House of the Undying”).

    • Jag borde nog egentligen ta och uppdatera den här listan, för de har ju hunnit med att casta både Ygritte, Quorin Halfhand och Dontos Hollard – bland annat – sedan jag uppdaterade senast.

      Jag hoppas att de tar med åtminstone en Reed, men som sagt så har jag hört att Osha ska få ta över både Meeras roll (som provider) och Jojens roll (som greenseer) i kommande säsonger.

      Jag vill också se Rhaegar! De har ju hållit sig väldigt långt borta från all slags bakgrundsinformation hittills, men i och med tredje boken (Oberyn Martells duell är ju inte hälften så episk om man inte känner till historien om Elia) så måste de nog fylla på med i alla fall lite information om Rhaegar, Elia och Lyanna.

  2. Pingback: The drawing of the five | Book me up!

Kommentera

