Konsten att packa ner en halv bokhylla

Vet ni vad jag har ägnat hela eftermiddagen och kvällen åt? Jo, packa. Jag har aldrig tänkt på vilket stort spektra av arbetsuppgifter som faktiskt ingår i detta lilla ord på fem bokstäver. Det ska sorteras, det ska strykas, det ska hittas kartonger att sätta ner sakerna i då de verkar ha förökat sig under sommaren och det ska springas runt runt runt och letas i garderober, i källaren, i tvättkorgar och i ren tvätten för att hitta bortsprungna klädesplagg.

Dagens bästa var ändå när jag ägnat största delen av 2 timmar åt att packa om och försöka hitta nya, finurliga lösningar så att jag kan få med mig alla skor, skolgrejer, böcker och kläder hem så smidigt som möjligt – en omöjlig uppgift skulle det visa sig, för det blev alltid en hel hög som inte fick plats – och min mamma tittar in i rummet och frågar ”men, varför har du inte packat i din resväska?”.

Och där har vi den felande länken. Anledningen till att mina saker inte fick plats och jag tvingades börja fylla plastpåsar var för att min trogna, lagom stora (så pass stor att mycket ryms, men så pass liten att jag kan dra den från bussen själv utan problem) resväska står orörd i källaren. När den kom upp så fick alla böckerna plats lätt som en plätt – behövde inte ens börja gallra.

Kommentera

