Klassikertävling

bloggen Dantes Bibliotek så har de för närvarande en tävling där de lottar ut två klassiker till en lycklig person: en som man får önska själv och en som Therese väljer ut.

Jag, bokkåt som jag är, skrev genast upp mig på tävlingen och efter några vändor på adlibris och diverse de-här-böckerna-vill-jag-läsa-listor så har jag nu bestämt mig för vilken bok jag skulle vilja vinna: ”Lolita” av Vladimir Nabokov.

Varför? Jo, ”Lolita” är en bok som det känns som att alla som säger sig gilla böcker redan har läst och som jag har haft ögonen på i flera år. Därför slog den ut klassiker så som ”Mrs Dalloway”, ”Vredens druvor”, ”Doktor Glas”, diverse Selma Lagerlöf-böcker och ”Oskuldens tid”.

Har även sett att jag har legat av mig rejält i min klassikerläsning. Efter fantasyhösten så tror jag att jag får ta och ägna mig åt en klassikervår. Vad sägs om det?

Kommentera

