Fantasyhöst: Born of Hope

Igår så invigde jag min fantasyhöst med att se fan filmen Born of Hope, en prequel till Lord of the Rings-trilogin. Filmen berättar på 71 minuter historien om Aragorns föräldrar, Arathorn och Gilraen, och är gjord utav Kate Madison, som även har en roll i filmen. Kate Madison har även tagit och bekostat filmen med sina sparpengar och totalt hade filmen en budget på 25 000 pund.

Här hittas den fullständiga filmen.

Ja, vad kan man säga. Jag blev faktiskt imponerad över hur mycket de har kunnat göra med så lite pengar – jag menar: de har ju orcher som faktiskt liknar dem i filmen och det finns t.o.m ett grottroll i en scen! Kostymerna är riktigt snygga, särskilt utbygdsjägarnas klädsel.

Hur var det med manus och skådespeleri då… Nja… Jag tyckte att vissa insatser var bra, gillade särskilt Christopher Dane (Arathorn) och filmens regissör Kate Madison som kvinnliga utbygdsjägaren Elgarain, men vissa insatser – ex Beth Aynsleys (Gilraen) – var cringeworthy. Varenda gång Gilraen var med i en scen så ville jag ducka under en skämskudde.

Älskar dock scenen med Halbarad och baby-Aragorn. För er som bara sett filmerna eller har glömt bort de finare detaljerna i böckerna så är Halbarad second-in-command över Dunedains utbygdsjägare och är ledare över de utbygdsjägare som kommer till Aragorns hjälp i Rohan tillsammans med Elladan och Elrohir (Elronds söner som också dyker upp i Born of Hope). Det är även Halbarad som bär Aragorns banner of arms.

Jag tycker dock att filmen har fått löjligt mycket kritik. Om man kollar kommentarerna på youtube så finns det alla möjliga användare som verkar tro att normalt hyfs inte gäller på Internet. Om jag inte gillade filmen så skulle jag aldrig få för mig att skriva det i en kommentar – då jag är på youtube så kommenterar jag bara videos jag gillar och rättar folk som har faktafel, om jag inte gillar någonting så går jag bara vidare istället för att skriva ”you suck faggots. this was the stupiediest shitt i ever seen!!!!” (riktig kommentar). Troll finns överallt och det känns tråkigt, särskilt som Madison verkar ha lagt ner en stor del av sitt totala kapital på att göra filmen.

Roligaste kommentaren dock: ”Boromir called. He would like his death back”. Jag tänkte också på det. Om ni ser till de sista tio minuterna så kommer ni också förstå varför.

Klagomål från ett detaljpetigt Tokienfan som dessutom spoilar hela handlingen: Ehm, dog inte Arathorn av att han under en orchattack fick en pil genom ögat? Eller minns jag fel? Förstår dock att det är dyrt och svårare att filma.

Jag måste säga att trots viss sviktande kvalitet (*host*filmens leading lady*host*) så är det underbart och en hyllning till varenda nörd som finns där ute. Denna nördighet värmer i hjärtat på denna fellowTolkiennörd.

Kommentera

