Tankar på kvällskvisten

Har precis börjat med ”Black Swan Rising”, då jag inte riktigt kände för att läsa ”The Little Stranger” just nu. Är ensam hemma då pojkvännen jobbar natt och efter att ha sett trailern till The Woman in Black två gånger idag så vet jag inte om jag vågar läsa en spökhistoria till – även om det inte verkar vara något spökeri i ”The Little Stranger”.

Några tankar:

1. Är pseudonymen Lee Carroll en homage till Lewis Carrol, utöver att vara en sammansättning av Lee Slonimsky och Carol Goodman?

2. Vet ni hur glad jag blev när Dr John Dee dök upp? Såg plötsligt Elizabeth I framför mig, det engelska hovet och Dees bibliotek (samt den där scenen i Elizabeth: The Golden Age med örnen och stormarna). Undrar om det refereras till Tudortidens England vid fler ställen? Tror att den här boken kan bli överstiga mina redan höga förväntningar.

6 thoughts on “Tankar på kvällskvisten

  1. Eh, det finns en spökscen i The little stranger som är så läskig att jag var tvungen att sätta mig bredvid min sambo och läsa den. Vågade inte fortsätta själv för blev så rädd. Så jo, det finns en del spökerier i boken men hualigen vad fantastisk den är!

    • Huh, då får jag ta och läsa ”The Little Stranger” på dagarna endast i framtiden. Tycker att det är lite läskigt (och sorgligt) att läsa om husets förfall. Kan riktigt se ett halvförfallet hus – nästan spökhus, men inte riktigt så förfallet (än).
      Fantastisk var ordet! 🙂

  2. Vad kul att du börjat läsa Black Swan Rising! Förutom sammanslagningen av författarnamnen så är Lee Carroll säkerligen en hommage till Lewis Caroll. Faktum är att det dyker upp åtminstone en referens till Alice i underlandet, minns dock inte om det var första eller andra boken.

    Och ja, John Dee och den elisabethanska världen, det är så fint! I The Watchtower blir det mer John Dee och även en skopa Shakespeare. Är dock lite besviken än så länge, det känns lite mesigt och segt. Kommer dock att kasta mig över den avslutande delen (såklart).

    • Kan tänka mig det, då de flesta böcker som utspelar sig i någon annan slags ”verklighet” i vår värld ofta har med minst en referens till Alice i underlandet 🙂
      Har läst ungefär två tredjedelar och är väldigt förtjust, får ta mig an ”The Watchtower” senare i år 🙂

  3. Nu är du inlagd i TRE på TRE listan – sorry att jag missade dig…

    När jag är inne på din blogg ångrar så att inte WordPress funkar för mig. Din blogg är sååååå snygg!!! Men jag kan inte med nåt annat bloggverktyg än Blogger… Tyvärr.

    • Det kan ju inte vara så lätt att hålla reda på allting alltid 🙂

      Visst är den fin! Jag kan dock inte ta åt mig äran, för det är en färdig mall och enligt mig alldeles för snygg för att jag ska våga peta i den.
      Jag har fortfarande lite svårt med WordPress – särskilt med vissa inställningar. Trodde mig ha tagit bort kommentargranskningen flera gånger, men ändå dyker det upp att kommentarerna måste godkännas. Tror att jag nu, på tredje försöket, äntligen har lyckats 🙂

Kommentera

