Bokfrågornas ABC – C

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
Chick-lit är böcker skrivna av kvinnor för kvinnor. Oftast så handlar det om jakten på något: karriär, lycka, mannen, ett bra liv, oberoende – och oftast så slutar det lyckligt med att hjältinnan får allt detta och oftast hittar sig själv på vägen.

Jag delar upp chick-lit i två kategorier: de som innehåller stereotyper och de som lyckas vara unika (trots det ounika i genren). Den första kategorin lider alla av ett Bridget Jones-syndrom där hjältinnan ibland beter sig som att hon har luft i huvudet, är alltid förvirrad och gör bort sig – men lyckas samtidigt med att vara charmig och söt. Ex. alla Sophie Kinsellas böcker, ”Me and Mr Darcy” av Alexandra Potter. (Fast Bridget är förlåten, för hon är charmig på riktig).
Till den andra kategorin så räknar jag Marian Keyes, eller hennes böcker om systrarna Walsh. (Har mest läst från första kategorin, så jag har inte hittat så många typ 2-författare). Trots att de också kan vara pinsamma så är de inte det deras personlighet. De är liksom inte bara förvirrade. Plus att Keyes oftast lyckas bygga upp en personlighet till sina tjejer tack vare både komiska och vardagliga tankar och tillbakablickar i första person singular.

Jag läser ganska mycket chick-lit då det är lättläst och oftast är väldigt underhållande. Fast det är en tunn linje mellan att vara lätt och att vara simpel. ”Me and Mr Darcy” är en bok som jag tyckte hamnade på fel sida av linjen.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Det första jag kom att tänka på här är den magiska ceremonin som gör Alanna till riddare av Tortall i ”Lejonninans sång”-serien av Tamara Pierce. Det kan bero på att jag har läst den serien ca 400 gånger när jag var liten och kan citera vissa stycken utantill (i alla fall känns det så när jag läser och kommer ihåg vad nästa mening handlar om redan innan jag har läst den). Det beror också delvis på att jag skriver det här på jobbet, så jag har inte optimal betänketid. Serien handlar om en tjej som vill bli riddare och byter plats med sin identiske tvillingbror för att kunna uppnå sina drömmar i den kungliga huvudstaden. Addera lite romanser, dramatiska strider och magi och ni har en underbar fantasyserie för barn (trots en dålig översättning).

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
Direkt jag hör ordet anti-hjälte så tänker jag direkt på Spike (BtVS), men då han huserar på TV och inte inom litteraturen så kan jag tyvärr inte säga honom. Jag tror inte någon kommer att bli förvånad då jag säger Severus Snape, då HP alltid är längst fram i min hjärna (det blir så när man har läst böckerna en halv miljon gånger). Trots att det visar sig att han är en hjälte och satt den ”goda” sidan först så kan man inte bortse från att han ägnat hela saken åt moraliskt inkorrekta handlingar. Han är en sådan där hjälte som man inte riktigt vill kalla för en hjälte, men ändå måste på grund av allt han har offrat och utfört.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!
Jag måste tänka efter, uppdaterar senare.

En tanke på “Bokfrågornas ABC – C

  1. Det är definitivt en tunn linje mellan bra chick-lit och inte så bra. Tycker dock Kinsella brukar skriva ganska charmigt. Har inte läst shopoholic-böckerna dock. Lisa Jewell är en favorit. Hon brukar hålla sig på rätt sida gränsen.I HP finns egentligen ganska många anti-hjältar. Längesedan jag läste!

Lämna en kommentar